Zadel Workshop

Wat houdt de zadel workshop in?:

Op donderdag 18 maart 2010 hebben alle klassen van het MBO paardenhouderij een voorlichtingsochtend gehad over zadels passen.
Deze workshop werd gegeven door Jo Viehoff en Angela Velreads. Zij zijn beiden Qualified Master Saddle Fitters en hebben ons dus over van alles rondom het zadel passen uitgelegd.  Het eerste deel van de workshop vertelden zij een stuk theorie; na de theorie hebben ze het ook in de praktijk laten zien.

Tijdens de workshop lieten ze zien hoe een zadel moet liggen. De conclusie, die we kunnen trekken uit deze ochtend, is dat wij ruiters de zadels altijd veel te ver naar voor leggen. Daardoor ligt het schouderblad niet meer vrij voor een optimale beweging. Dit kan problemen veroorzaken bij het paardrijden.

Waar moet het zadel nou eigenlijk liggen?:

Het zadel dient 3 vingers achter het schouderblad te liggen én voor de 18e rugwervel. Om de 18e rugwervel te kunnen vinden voel je vanaf de laatste rib schuin naar boven. (zie afbeelding)

Ligt het zadel verder dan de 18e ruggewervels, zal dit pijnlijke gevolg hebben voor het paard, omdat het deel achter de 18e rugwervel alleen maar bestaat uit spierweefsel.

Als het zadel te ver naar voor ligt, drukt de zadelboom op het schouderblad. Aangezien de boom van staal is gemaakt, is het pijnlijk voor het paard als deze op het schouderblad drukt. Dat heeft natuurlijk invloed op de (ruimte) van de beweging van het paard.

WelkomHet TeamDienstenEvenementenMaatschappelijke StageZadel WorkshopFoto'sContactGastenboek